Hoppa till huvudinnehÄll
Hem

Huvudmeny

  • Hem
  • Aquairis
    • Aquairis BiobĂ€dd
    • Aquairis Cirkulation
    • Aquairis Damm
    • Aquairis Tank
  • Lösningar
    • Damm
    • Svackdike
    • Urban Naturmark
    • Urban VĂ„tmark
    • VĂ€xtbĂ€ddar
    • Lekotop
    • Uppsamling
  • Platser
  • TjĂ€nster
Meny för anvÀndarkonto
  • Logga in
Advanced language selector block

Styrning och Politik

Det finns 3 utgÄngspunkter: 1) FNs rapporter om klimat biologisk mÄngfald, 2) EUs lagstiftning och regelverk och 3) Svensk lagstiftning, regelverk och arbete med miljöfrÄgorna. Om FNs klimatrapport finns information att söka pÄ internet, Àven EU har massor av information. HÀr koncentrerar vi oss pÄ det som gÀller i Sverige.

FN-bilden

Sveriges Riksdag styr Sverige men det Àr regenterna som tar ut riktningen och den falang som för tillfÀllet har majoritet sÀtter inriktningen och arbetet under fyra Är. PÄ översta hyllan finns landets lagstiftning med regelverk och mÄldokument som fördelar sig ner genom samhÀllet pÄ flera sÀtt, dels direkt via lÀnsstyrelser och regioner och dels autonomt och sjÀlvstyrande kommuner.

Sverige-bilden

För större omrÄden och anlÀggningar ligger ansvaret pÄ regional nivÄ tillsammans med lÀnsstyrelserna. För urbana omrÄden Àr det alltid kommunen som har det övergripande ansvaret. Det delas traditionellt upp i AllmÀn platsmark dÀr förvaltningsansvaret ligger pÄ kommunen och Kvartersmark dÀr ansvaret ligger pÄ de enskilda fastighetsÀgarna.

Kommun-bild

Kommunerna har ofta egna VA-bolag med huvudansvar för hanteringen av dricks- och avloppsvatten. Dagvatten kommer med som en bonus som har funkat fram till nu men det Àr inte bara bristande underhÄll av dagvattensystemen, de Àr ocksÄ inte dimensionerade för klimatförÀndringarna.

Kommunen arbetar med översiktsplaner och detaljplaner som ocksĂ„ Ă€r ganska översiktliga, dĂ€refter tillkommer riktningar och utförandeprojekt. Beroende pĂ„ kommunens storlek sker detta i större eller mindre omfattning men processen med stadsutveckling Ă€r likartat överallt. I större kommuner Ă€r det vanligt att nybyggnadsprocesser tar 5-10 Ă„r dĂ€r massor av tid sen slösas pĂ„ olika mĂ„lkonflikter. Det stora problemet med politisk styrning Ă€r att  vatten inte vill hĂ„lla sig inom de organisationsscheman som samhĂ€llet Ă€r organiserat. Ytligt vatten rinner som det vill och tillbaka till lagstiftningen, det finns alltför mĂ„nga lagar och intressen som bromsar.

 

 

InnehÄll under utveckling
Utskrift

Referenser

Utmaningarna
Globala mÄlen
Agenda 2030
Styrning och Politik
Ansvar för dagvatten
Lagstiftningen
Skyfall och Dagvatten
LOD

Metoder

Naturbaserade lösningar
NaturvÀrdesinventering (NVI)
CLIMB MĂ€tverktyg
EkosystemtjÀnster
GYF Grönytefaktor
3-30-300
I-Tree
Permakultur

Grundtankar

Modeller och mönster
Vattensymbiosen
Evolutionen
Successionen
Planetary Garden
Platsen Àr unik

Sidfot

  • Kontakt
  • Om webbplatsen
  • Om Aquairis

(c) Kretsloppsbolaget Sverige AB